• info{at}raycoweb.ir
  • 0919.337.50.82

تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ در چیست؟

سئو یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو و دیجیتال مارکتینگ، در بسیاری از شرایط به اشتباه هم معنی در نظر گرفته می‌شوند. اما واقعیت این است که این دو نه تنها هم معنی نیستند بلکه به یک مفهوم هم اشاره ندارند. گرچه شباهت‌هایی بین آنها وجود دارد. اما آیا می‌دانید تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اگر نه، با سئووب همراه باشید تا در این باره توضیحاتی بدهیم.

معنای سئو چیست؟

سئو بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتور جستجو در واقع مجموعه‌ای از ابزارها و تاکتیک‌ها هستند که به یک وب سایت کمک می‌کنند تا در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجو، رتبه بالاتری بگیرند. هدف سئو بالا بردن تعداد بازدیدهای کاربران از سایت یا همان ترافیک ارگانیک است. عمدتاً هم این تکنیک‌های برای گوگل جهت‌دهی می‌شوند چون بیشتر جستجوها با این موتور جستجو انجام می‌شود. استراتژی سئو روی این تمرکز می‌کند که یک صفحه در وب سایت برای چه کلمه کلیدی‌هایی در بالاترین رتبه جستجو قرار بگیرد.

برای اینکه وب سایت به درستی بهینه‌سازی شود و یک استراتژی سئو درست تدوین کنید، باید سئو داخلی و سئو خارجی صفحات را انجام دهید. اول از همه، به سراغ بهینه‌سازی داخلی سایت می‌رویم. اینکه صفحات را ویرایش کنید و چه از نظر فنی و چه از نظر محتوایی آن را در بهینه‌ترین حالت خود نگه دارید.

وب سایت باید از نظر خوانایی امتیاز خوبی بگیرد. یعنی به راحتی قابل خواندن بوده و ساختار آن برای ربات‌های گوگل قابل فهم باشد. صفحات سایت باید اورجینال و منحصر به فرد بودن خود را حفظ کنند و محتوای با کیفیت و متناسب با کلمه کلیدی‌های هدف برای آنها تولید شده باشد.

بهینه‌سازی داخلی (On-Page)

تمرکز بهینه‌سازی داخلی یا سئو آن پیج روی موارد زیر است:

  • محتوای باکیفیت و اصیل
  • ساختار لینک‌سازی داخلی
  • ساختار لینک‌سازی خارجی
  • عملکرد سایت
  • چگالی کلمه کلیدی
  • عنوان و متادیسکریپشن مرتبط
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • URL‌های کنونیکال
  • txt صفحات ساختارمند، Sitemap.xml نقشه سایت و صفحات ارور 301 و 404

بهینه‌سازی خارجی یا سئو آف-پیج

  • حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین
  • پست گذاری بلاگ، مقالات و پست میهمان
  • مدیریت بک لینک‌ها (این مورد بسیار مهم است چون بک لینک‌هایی که طبیعی به نظر نرسند و یا از سوی سایت‌های معتبر با رتبه مناسب نباشند، ممکن است به جای منفعت، ضرر هم به همراه داشته باشند)

اگر وب سایت به درستی بهینه شده باشد می‌توانید انتظار داشته باشید که برای کلمه کلیدی‌های خاصی، در صفحات اول نتایج جستجو دیده شوند. موتور جستجوهایی چون گوگل، یاهو یا بینگ عاشق وب سایت‌هایی هستند که سایت‌های خود را به درستی بهینه‌سازی کرده‌اند.

معنای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در واقع استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی است. از آنجایی که مارکتینگ تماماً درباره ارزش نهادن به مشتریان است، هدف استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز همین است. اجازه بدهید کمی درباره تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال هم توضیح بدهیم.

بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال

اولین چیزی که باعث تفاوت بین این دو می‌شود، نوع رسانه‌هایی است که استفاده می‌کنند. رسانه‌های سنتی مانند روزنامه، رادیو، تلویزیون، مجله، بیلبورد، نامه پستی و هر شکل دیگری از رسانه‌های چاپی در واقع بخشی از مارکتینگ سنتی به حساب می‌آیند. از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای زیر استفاده می‌کند:

  • SEM یا Search Engine Marketing، به معنای بازاریابی موتورهای جستجو
  • SEO یا Search Engine Optimization، به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو
  • SMM یا Social Media Marketing، بازاریابی سوشال مدیا
  • بازاریابی محتوا مثل بلاگینگ، تولید محتوای ویدیویی یا مقالات
  • ایمیل مارکتینگ
  • فروش کلیکی یا تبلیغات PPC آنلاین
  • موبایل مارکتینگ (تبلیغات هدفمند روی دستگاه‌های موبایل)
  • افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی معرف

تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ

با این مقدمه، حالا به سراغ تشریح تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ می‌رویم.

1.      سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است

تفاوت عمده بین سئو و دیجیتال مارکتینگ این است که سئو در واقع یک ابزار در بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید بازاریابی وب سایت خود را شروع کنید، باید از سئو کار را استارت بزنید. یک سایت که به درستی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، پایه و اساس خوبی برای سایر فعالیت‌های مارکتینگی هم دارد.

2.      ترافیک ارگانیک رایگان = سئو در برابر دیجیتال مارکتینگ = ترافیک پولی

تفاوت دومی که وجود دارد روی ترافیک ورودی است. سئو تلاش می‌کند برای کلمه کلیدی‌های هدف، بهترین رتبه در کرولرهایی مانند گوگل را به دست بیاورد. هرچه صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل در رتبه بالاتری نمایش داده شود، ترافیک ارگانیک رایگان بیشتری به دست می‌آورید. در حالیکه در دیجیتال مارکتینگ، تمرکز اصلی روی ترافیک پولی است. یعنی با استفاده از تبلیغات کلیکی یا PPC، ترافیک سایت بالا برود. این تبلیغات می‌تواند گوگل ادز یا فیسبوک ادز باشد که بسته به بودجه بخش بازاریابی دیجیتال هر سایتی، متفاوت است.

3.      هزینه سئو در برابر هزینه دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ در زمینه هزینه‌ها هم خودش را نشان می‌دهد. اگر سایت شما به درستی بهینه‌سازی شده باشد، در صفحه نتایج جستجوی گوگل در رتبه‌های بالا دیده می‌شود. در نتیجه ترافیک ارگانیک رایگان بیشتری نصیب سایت خواهد شد. پس از این بابت هزینه‌ای متحمل نمی‌شوید. البته که باید برای رسیدن به این مرحله، به یک متخصص سئو حقوق بدهید.

از طرف دیگر، دیجیتال مارکتینگ تماماً هزینه‌بردار است. اگر بخواهید تبلیغات بدهید یا از طریق گوگل ادز در رتبه‌های بالای صفحه نتایج جستجو دیده شوید، می‌بایست هزینه‌های نسبتاً بالایی پرداخت کنید. خصوصاً که در صورت توقف این نوع تبلیغات، دوباره ترافیک سایت افت می‌کند و عملاً تلاش‌های بخش مارکتینگ از بین می‌رود. به همین خاطر است که از نظر هزینه، کار کردن روی سئو به صرفه‌تر و بلندمدت‌تر است.

کلام آخر

سئو و دیجیتال مارکتینگ هرکدام یک دنیای مجزای خود را دارند. با اینکه شباهت‌هایی بین آنها وجود دارد، اما یکسان نیستند. متخصصان سئو روی بهینه‌سازی سایت برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در صفحه نتایج جستجو گوگل تمرکز می‌کنند. در حالیکه دیجیتال مارکترها روی بهتر کردن حضور آنلاین برند و در دید مشتری بودن متمرکز می‌شوند. آنها با استفاده از ابزارهای دیجیتال شامل تبلیغات پولی و سئو، به اهداف مدنظر برند می‌رسند. اگر می‌خواهید بهتر تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ را متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های آموزش جامع سئو و دیجیتال مارکتینگ کاربردی سئووب شرکت کنید. اگر درباره دوره‌ها یا مباحث مطرح شده در این مطلب سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.